Napojení na pražský okruh (D0) – „zkratka“
Ano, prosazujeme a podporujeme zachování napojení Jinočan na Prahu a dálniční okruh v místě dnešní „zkratky“. Chceme proto najít systémové a smysluplné řešení, které bude pro naše občany fungovat i po výstavbě obchodního a logistického centra, které je v tomto místě plánováno. Jedná se jeden z bodů v celé koncepci řešení dopravy uvnitř a okolo naší obce, které se navzájem doplňují a spolu dohromady budou fungovat perfektně.
Prosazujeme umožnění průjezdu pro MHD a osobní automobily.
Spolu s právníky budeme hledat takové řešení, aby byla tato trasa průjezdná primárně jen pro MHD, a obyvatele a firmy z Jinočan.
Proč je a proč bude toto napojení naší obce pro nás v dalších letech důležité, se pokusím vysvětlit v další části. Zároveň zde naleznete mapky a nákresy, pro snazší porozumění, o kterých místech se bavíme a co je v naši lokalitě delší dobu plánováno.
Nejprve si ale pojďme shrnout, jaký je dnešní stav.
- Doprava od Rudné jede přes obec Chrášťany a na Zličín, nebo na D0 a D5 na nájezdech z ulice Na Radosti, nebo po silnici Třebonická přes most do Třebonic a na Existu 23a na D0 ve směru Ořech.
- Doprava od/do Dobříče dnes projíždí přes křižovatku na náměstí, přes centrum Jinočan.
- Pokud se zastaví doprava na D5 či na D0 v našem okolí, což je poslední roky téměř denně, objízdná trasa vede přes centrum Jinočan. A to bez ohledu na fakt, jestli naše „zkratka“ funguje, nebo ne. Existence zkratky ale odvede část dopravy, která by pokračovala na Zbuzany a Ořech.
- Pokud dnes stojí okruh, můžeme při cestě na Stodůlky stát v koloně, nebo dělat kolonu v Třebonicích, nebo najet naší „zkratkou“ a napojit se přímo na Poncarovu ulici.
Co nám na současném stavu a na plánech obce vadí?
- Obec nebuduje obchvatové komunikace, aby se tranzitní doprava vyvedla z centra obce. Naopak ji jednotlivé kroky, provedené v minulosti, do centra obce stahují.
- Plán současného vedení obce na úplné uzavření „zkratky“ pro automobily. Což si obec vynutila změnami plánů území budoucího logistického centra Logport, který zahrnuje i území dnešní „zkratky“.
Neexistující oficiální napojení na Poncarovu znemožňuje rychlé a efektivní spojení autobusem z náměstí Jinočan do Prahy, na metro Stodůlky.
- Současný rozvoj a výstavba obce nehledí na prostupnost obce pro pěší a jinou dopravu, abychom my obyvatelé mohli smysluplně využívat nejkratších cest. Naopak je v současné době uplatňován "obranářský" přístup, který prostupnost obce spíše blokuje a vytváří uzavřené ostrovy. V důsledku si tedy sami zvyšujeme intenzitu dopravy a množství najetých km uvnitř obce.
- Uzavřením „zkratky“ se dopravně odřízneme, především v souvislosti s plánovaným bouráním a přestavbou mostu do Třebonic, nebo v souvislosti s bouráním nájezdů na D0 u téhož mostu (Exit 23a). Obojí se součástí rozšíření D0 a výstavby nové nájezdové rampy z D0 na D5.
Nyní si pojďme rozebrat do většího detailu jednotlivé plánované stavby. A jaké jsou k jednotlivým stavbám postoje, nás a stávajícího vedení obce.
Nová komunikace v oblasti dnešní "zkratky", propojující budovaný areál Logport s ulicí Hlavní.
Postoj stávajícího zastupitelstva:
Náhrada „zkratky“ nesmí být průjezdná pro automobily, komunikace má být koncipována jen jako pěší a cyklostezka. Tedy, nesmí být umožněn průjezd automobilům. Přístup k nákupnímu centru má být na parkoviště přístupné z ulice Hlavní, nebo na druhé oddělené parkoviště, přístupné od pražského okruhu.
Postoj PRO Jinočany:
Prosazujeme umožnění průjezdu pro MHD a osobní automobily. Spolu s právníky budeme hledat takové řešení, aby byla tato trasa průjezdná primárně jen pro MHD, a obyvatele a firmy z Jinočan.
Zachování této dopravní trasy bude důležité zejména v situaci, kdy dojde ke zrušení další ze stávajících tras na Prahu a pražský okruh (D0). Pokud pro tyto trasy nebude jiná náhrada. Jde zejména o most na Třebonice s nájezdovými rampami (Exit 23a). Více se tomu věnujeme i v části „Plánované stavby, které nás ovlivní“.
Přeložka silnice II/116
Pokračování ulice Poncarova od DO, mimoúrovňové křížení ulice Hlavní u Mirešického rybníka, částečně na náspu okolo Jinočan a postupné zahloubení do svahu, mimoúrovňové křížení trati u obce Zbuzany. Dále silnice pokračuje do středočeského kraje na Hlásnou Třebáň.
Fakta:
- Tato silnice bude mimoúrovňově křížit ulici Hlavní.
- Prostorové možnosti a profil krajiny neumožňují stavbu sjezdů a nájezdů a propojení s ulicí Hlavní. Proto s tím ani projekt nepočitá.
- Bez existence "zkratky"nebude možné na východní straně Jinočan sjet ani na Jinočany, ani na Zbuzany.
- Sjezd na obě obce bude až na úrovni obcí Dobříč - Zbuzany. Tato situace tedy vyžaduje i dostavbu jihozápadní části obchvatové komunikace, která propojí silnici II/116 a ulice Karlštejnská.
- Obyvatelé východní části Jinočan tedy budou muset ve směru od Prahy objet obec a následně se obcí vrátit.
Postoj stávajícího zastupitelstva:
Tato stavba je podporována stávajícím vedením obce a je komunikováno jako náhrada za zrušenou „zkratku“. Spolu s výstavbou komunikace Nová Mirešická.
Postoj PRO Jinočany:
I při existenci této komunikace dává pro Jinočany smysl napojení v oblasti dnešní "zkratky". A to dle principu nejkratších cest. Aby polovina obyvatel Jinočan nemusela objet Jinočany po II/116 a následně se přes centrum Jinočan vracet.
Každý rozumný obchvat obce má mít napojení na obec alespoň na obou svých koncích. To je v tomto u areálu Logport a u Dobříče
Ani existence komunikace Nová Mirešická (budeme se jí věnovat dále), problém jednostranné dopravní obsluhy obce neřeší. Protože přivede do Jinočan dopravu od Chrášťan po ulici Žižkova a svede ji opět na náměstí Jinočan.
Jihozápadní a severozápadní části obchvatu Jinočan
Tyto komunikace jsou zaneseny v platném územním plánu Jinočan.
Postoj stávajícího zastupitelstva:
Nemáme žádné indicie, že by stavbu těchto částí obchvatu stávající zastupitelstvo nepodporovalo, nebo že by je snad aktivně blokovalo, jako je tomu u propojení SV části obchvatu. Zároveň ale nemáme žádné indicie, že by měly tyto stavby jakoukoli prioritu, nějaké ukotvení v čase, nebo promyšlený plán financování.
Postoj PRO Jinočany:
Existence JZ a SZ části obchvatu Jinočan má potenciál značně ulevit od dopravy v ulicích Karlštejnská, Hornická a Žižkova. Povede ke snížení dopravy, která dnes projíždí přes samotné centrum obce - náměstí.
Proto se domníváme, že by se tomuto úseku obchvatu měla věnovat pozornost a zahájit diskuse, jejíž výsledkem bude pro občany jasnější vize v tého oblasti.
Severovýchodní část obchvatu Jinočan (ulice Okružní)
Fakta:
- Je postavena severní část ulice Okružní, která dnes slouží jako obslužná komunikace a parkoviště pro areál společnosti Ptáček. V současné chvíli jde o slepou ulici. Tuto první část financovala s realizovala podle požadavku obce společnost Ptáček.
- Druhá část, východní, bude postavena jako součást výstavby logistického centra Logport Prague West, a to od ulice Poncarova. Opět půjde o slepou ulici. V tomto případě se jednalo o striktní požadavek stávajícího vedení naší obce.
- Prostřední část, která by obě slepé části propojila, je zanesena v územním plánu obce.
Postoj stávajícího zastupitelstva:
Přestože je v územním plánu obce zakreslena celá část obchvatové komunikace (ulice Okružní), stávající zastupitelstvo obce tuto dostavbu neplánuje a naopak ji jednotlivými svými kroky blokuje. A zjevně ani v budoucnu nechce realizovat. Zároveň stávající zastupitelstvo odmítá propojení těchto komunikací s uliční sítí obce. A to ani v případě, že by byl tento obchvat postaven v plné délce. I proto je v Územním plánu navržena přeložka ulice Pražská tak, aby byla s ulicí Okružní paralelní a nedošlo k jejich propojení.
Postoj PRO Jinočany:
Tato forma odříznutí obyvatel Jinočan od obchvatové komunikace nám nedává smysl. Tento přístup totiž vůbec nezohledňuje potřeby obyvatel Jinočan. A na dopravu se dívá jen skrz tranzitní a okolní dopravu.
Tato část obchvatu má potenciál efektivně napojit Jinočany na D0 (Exitu 21). Má tedy velký smysl především pro nás obyvatele Jinočan. Zároveň má potenciál snížit průjezd centrem obce a odvést dopravu, kterou již dnes generuje „zkratka“, nebo tranzitní dopravu na trase Zbuzany - Jinočany – Chrášťany - Rudná. Ale od průjezdu přes centrum obce by odvedla i dopravu obyvatel ze severovýchodní části Jinočan.
Smysluplné by bylo i dokončení ulice Severní, kde při existenci ulice okružní nehrozí nárůst tranzitní dopravy. Umožnilo by to rozumné rozprostření dopravy místních obyvatel, která je dnes v lokalitě Za hřištěm svedena jen do ulice Jiráskova a je vedena okolo školky.
Silnice „Nová Mirešická“
Komunikace je navržena jako vnější obchvat Jinočan. Je veden paralelně s pražským okruhem (D0), a to na straně mezi dálnicí a Prahou. Tato komunikace efektivně odvede od Jinočan tranzitní dopravu, která směřuje na Chrášťany, Rudnou a Třebonice. Řeší tak dopravní obsluhu okolních obcí
Stávající zastupitelstvo obce na tuto komunikaci spoléhá, spolu s realizací přeložky komunikace II/116, jako v ultimátní řešení napojení naší obce na Prahu a na pražský okruh.
Názor PRO Jinočany je, že tato komunikace je jednoznačně přínosná, ale spolu s II/116 nejde o samospásné stavby, a plně nenahrazují další plánované obchvatové komunikace v Jinočanech. Stejně jako nenahradí význam napojení Jinočan v místě dnešní „zkratky“. Samy o sobě nevyřeší dopravní potřeby nás, jinočanských.
V závěrečné části se pojďme podívat na další plánované dopravní stavby v našem okolí, které se Jinočan přímo či nepřímo dotknou.
Východní obchvat Chrášťan
Pozitiva pro Jinočany:
Při cestě na Zličín, na plzeňskou dálnici (D5), nebo na pražský okruh (D0) ve směru na letiště, dojde ke zkrácení cesty. Nebude třeba projíždět přes obec Chrášťany. Nebudeme zhoršovat kvalitu životního prostředí v centru sousední obce.
Negativní vliv na Jinočany: Zvýšení intenzity dopravy na obchvatové komunikaci Třebonická, na kterou z Jinočan ústí komunikace Žižkova, kde již v současnosti bývá v dopravní špičce kolona a je problém pro autobusy plynulé odbočení doleva.
Prakticky veškerá doprava, která dnes jede od Rudné přes Chrášťany, pojede právě na Třebonickou. Nutno říct, že jde z podstaty o žádoucí důsledek dostavby východní části Chrášťan. Naší snahou však musí být, se na tuto situaci z pohledu Jinočan připravit.
Nabízí se tlačit na výstavbu kruhové křižovatky v místě dnešní křižovatky Žižkova – Třebonická. V tomto místě je však majitelem území pod budoucím kruhovým objezdem Hl. město Praha (odkazuji se na dřívější informace od paní Starostky Jinočan). Hrozí tedy, že v době zprovoznění nové části obchvatu Chrášťan potřebný kruhový objezd nebude. Což dopravu z Jinočan značně zkomplikuje.
I proto dál prosazujeme napojení Jinočan na Poncarovu a D0 v místě dnešní „zkratky“.
Zkapacitnění D0, stavba 515 – rozšíření pražského okruhu na 3+3 pruhy, rekonstrukce Třebonického mostu, bourání nájezdů (Exit 23a)
Pozitiva pro Jinočany:
Méně kolon na dálnicích v okolí Jinočan, díky rozšíření dálnice D0 z uspořádání 2+2 na 3+3. To by mělo vést ke snížení nehodovosti mezi sjezdem z D5 a Ořechem. To přirozeně způsobí, že Jinočany nebudou objízdnou trasou pro pražský okruh v takové míře, jako je tomu dnes. V této souvislosti tak bude ponížen i negativní vliv propojení Jinočan na Poncarovu a D0, proti dnešnímu stavu tohoto úseku dálnice.
Negativa pro Jinočany:
Součástí zkapacitnění pražského okruhu (D0) bude i bourání a nová stavba mostů. To se týká i mostu do Třebonic, navazující na komunikaci Třebonická. V původních plánech bylo dokonce počítáno se zbouráním mostu bez náhrady, tomuto se snad naštěstí podařilo zabránit, na základě negativního stanoviska okolních obcí (včetně Jinočan) a Hl. m. Prahy.
Nejistá situace je v případě zachování dálničních nájezdů a sjezdů u tohoto mostu, Exit 23a. Původní plány počítaly s jejich zrušením, opět bez náhrady. Přičemž se investor odvolává na existenci nájezdu Exit 23b a Exit 21.
V dostupných online zdrojích se navíc hovoří o definitivním zrušením nájezdů Exit 23a v souvislosti s přestavbou nájezdové rampy z D0 na D5, která by měla začínat právě v místě dnešního sjezdu Exit 23a – Třebonice, Chrášťany. Pro dostupné napojení na D0 a D5 od Jinočan, je tedy kriticky důležité, aby v době bourání Třebonického mostu již existoval východní obchvat Chrášťan. A aby s novým Třebonickým mostem a po zrušení nájezdových ramp (Exit 23a) již byla realizována komunikace Nová Mirešická.
I z toho důvodu považujeme zachování napojení Jinočan na D0 a Poncarovu ulici, v místě dnešní „zkratky“ (Exit 21), jako kriticky důležité.